De LinkedIn Summary (leestijd: ± 1 minuut)

linkedin tipsIk weet dat jij het net zo belangrijk vind als ik om een goed en helder profiel te hebben zodat je optimale resulaten uit LinkedIn haalt. Zoals je weet ontwikkelt LinkedIn zich razend snel en komen er continu nieuwe feautures om jou te helpen het maximale uit je netwerk te halen. Daarom vandaag de eerste in een serie van direct toepasbare LinkedIn tips.

Iedere werkdag presenteer ik een nieuwe, concrete LinkedIn tip. Ik realiseer me dat je sommige inzichten wellicht al kent en ik weet zeker dat je sommige andere tips ook nog niet kent. Wil je echt geen TIP missen? Abonneer je dan op de RSS feed hierboven.

Tip 1: Gebruik de summary niet voor een omschrijving van je bedrijf, maar voor een professionele omschrijving van je passie

In de Summary word je door LinkedIn uitgenodigd om wat te vertellen over jezelf. Heel kort gezegd: vertel dus ook wat over jezelf en geef geen omschrijving van het bedrijf waar je werkt. Daar is de Company Profile voor. Gebruik de summary voor een omschrijving van Je Passie! Vraag jezelf, “Wat drijft mij? Waarom doe ik wat ik doe?” Schrijf daarover. BELANGRIJK: hou het wel professioneel!

Waar moet je op letten bij het schrijven van je Summary:
•    Gebruik een tekstverwerkingsprogramma zoals Word, handig voor de spellcheck.
•    Praat niet over jezelf in de derde persoon, oftewel gebruik ‘ik’.
•    Gebruik veel relevante keywords over je vakgebied en je expertise.
•    Schrijf in de taal van je doelgroep.
•    Zorg dat je verhaal uniek is, zorg dat JIJ uniek bent in je summary.
•    Schrijf kort maar krachtig.
•    Heb je moeite met schrijven? Vraag een tekstschrijver je te helpen.

Heb je hierover vragen of opmerkingen, reageer dan gerust hieronder! Morgen weer een nieuwe LinkedIn Tip. En heb je suggesties voor een tip, plaats deze dan gerust in de LinkedIn groep Linked Group Marketing Nederland.

Tot morgen!
Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Profiel, Summary. Bookmark de permalink .

12 reacties op De LinkedIn Summary (leestijd: ± 1 minuut)

  1. Robbert Paul zegt:

    Hoi Perry,

    Wat een goed initiatief! Dankjewel voor deze bruikbare tip, tijd om weer eens naar mijn eigen profiel te kijken. Ik ben benieuwd naar je volgende tips!

    Droom, creëer & geniet!

    Robbert Paul
    RoodBaard prikkelt …

  2. Sabine zegt:

    Kijk en zo ga ik dus ook maar eens direct kijken naar mijn profiel. Want hoe heb ik mijn summary ook al weer geschreven (laten schrijven zelfs)…Tnx

  3. Walter Kort zegt:

    Aah, iemand die zich uitspreekt over het schrijven van de summary in de ik-vorm! Dat zal mensen aanspreken.

    Dankjewel voor de tip Perry. Ik kijk uit naar de volgende!

  4. Fons Bonink zegt:

    Perry, bedankt voor de waardevolle tips. Meteen mijn eigen summary bekeken en aangepast. Kijk uit naar je volgende tips. Succes

    Fons Bonink

  5. Johan zegt:

    Dit zou best eens een heel bruikbaar initiatief kunnen worden. Goed plan. Als je met je eerste tip nu toch bij de Summary bent, heb ik het volgende;

    In het Summary blok kan ik de regels afbreken als een soort bullet opsomming. Tekens zijn niet te gebruiken, hoewel de handleiding van Linkedin zegt van wel. Je zou Word moeten gebruiken welnu, bij mij werkt dat niet.

    In het Specialties blok is het bij mij nog erger, daar krijg ik de regels zelfs niet afgebroken in leesbare items. Hoewel ik bij anderen zie dat het bij hen wel kan.

    De prachtige reclames op mijn profile pagina zijn mooi vorm gegeven maar het blok waar ik mijzelf mag presenteren, blijft het een ascii veldje uit de vorige eeuw. Stel je voor dat je een summary bij je sollicitatie op deze wijze moet versturen. En daar baal ik eigenlijk een beetje van.

    • litips zegt:

      Beste Johan,

      Dank voor je feedback.

      Als de tekens niet werken in Word (heb ik inderdaad ook wel eens ervaren), zou je ook een andere simpele teksteditor kunnen gebruiken of gewoon toch direct in LinkedIn. Tekens die je bijvoorbeeld kunt gebruiken zijn: ◊ ■ ▲ ▼ ◆ ● ◗ ☛ ☚ ☞ ☜ ➤ ➡ ➔ ➨ « » | ❙ ❚ ❖ ◄ ♦ ✔ ➡ ▶. Je kunt ze hier direct kopiëren en plakken. Dat werkt sowieso!

      Wat de zinsafbreking betreft onder het blok specialties, is dit bij iedereen zo zolang je nog op EDIT MY PROFILE staat. Zodra je naar VIEW MY PROFILE gaat zul je zien dat de zinnen keurig onder elkaar staan.

      Wat je opmerking over ASCII betreft, begrijp ik je frustratie goed. Zeker als je het inderdaad vergelijkt met de gelikte advertenties die ernaast verschijnen (die ik overigens met Adblock Plus in Firefox geblokt heb). Toch zie ik hier ook een voordeel. Als je hier HTML zou toelaten, zien alle profielen er binnen de kortste keren compleet anders uit en is de uniformiteit weg. Ik denk dat de herkenbaarheid op dit moment dus een pluspunt is van LinkedIn. Wellicht dat ze in de toekomst wat (beperktere) individualisering toelaten. Wie weet!🙂

      In ieder geval bedankt voor je goede feedback!

      Groet,
      Perry

  6. Ik zeg.. tot morgen! Leuk!

  7. Eric Fielmich zegt:

    Perfect ik ben nieuwsgierig maar de volgende tip.

  8. litips zegt:

    Via Twitter kreeg ik een goede vraag over ‘wat als je weinig tot geen werkervaring hebt?’. Simon Simek laat in zijn TED.com video zien dat er in feite maar een ding belangrijk is in je boodschap: ‘Waarom je wat je doet!’. Hier is de link: http://bit.ly/9QFnq6

  9. Dank je wel Perry! Leuk zo’n serie tips. Ik ga je zeker volgen wat deze tips betreft en ze allemaal lezen. Ik zal er anderen ook op attenderen, als ze geinteresseerd zijn in LinkedIn!
    Ook ik kijk uit naar alle volgende tips!
    Jalada

  10. Zet je deze tips ook op de LinkedTips-group op LinkedIn? Hoort eigenlijk wel een beetje bij elkaar zou ik denken. Kunnen elkaar goed versterken. Misschien een link ernaar toe of zo?

  11. Pingback: Schrijven voor het internet: jouw LinkedIn profiel

Reacties zijn gesloten.