Nieuwe connecties op LinkedIn! (leestijd: 3 minuten)

linkedin tipsVoor mij is één van de leukste en belangrijkste dingen van LinkedIn de mogelijkheid om nieuwe mensen te ontmoeten; klanten, leveranciers, business partners, werknemers, werkgevers, etc. Nu biedt LinkedIn in feite heel veel manieren om contact te leggen met nieuwe mensen. Vandaag licht ik er één uit. Wel meteen een hele belangrijke!

Als je een profiel van een persoon bezoekt heeft LinkedIn het standaard zo ingesteld, dat die persoon kan zien dat er ‘Someone’ uit een bepaalde branche en regio op je profiel is geweest. Anoniem dus. In een enkel geval kun je daaruit afleiden wie die persoon was, maar helaas is dat meestal niet het geval. In mijn geval zou er staan: Someone in the Online Media industry from Amsterdam Area, Netherlands. Als je daarop zoekt, dan laat LinkedIn 4.905 resultaten zien. De kans dat je mij daartussen vindt is zeg maar gerust nihil.

Er zijn echter nog twee andere opties.

  • Je kunt er voor kiezen om Nothing te laten zien. LinkedIn laat in dat geval helemaal niet zien dat je iemands profiel hebt bezocht.
  • Of je kunt er voor kiezen om Show my name and headline te laten zien. LinkedIn laat in mijn geval dan zien dat Perry van Beek, Someone from MKBlogger Social Marketing je profiel heeft bezocht.

Als je op ‘Who’s Viewed My Profile’ klikt op je LinkedIn Homepage, dan zie je de lijst met connecties die jouw profiel hebben bezocht. Rechtsboven op die pagina zul je Edit Visibility Settings zien staan. Als je daarop klikt, kun je aanpassen wat anderen te zien krijgen als jij hun profiel bezoekt.

Show my name and headline is de instelling die ik altijd heb aanstaan en sinds ik niet meer ‘anoniem’ op andermans profielen kijk, heb ik gemerkt dat het aantal ‘hits’ op mijn profiel enorm is gestegen naar nu tussen de 25 en 40 per dag. Heeft dit met elkaar te maken? Ik ben er van overtuigd van wel! Want vaak komen mensen (potentiële klanten bijvoorbeeld) van wie ik het profiel bezocht heb, even een kijkje terug nemen… en voilà, daar is mijn kans om met ze in gesprek te gaan!

Als ik namelijk zie dat er iemand op mijn profiel is geweest met wie ik nog niet gelinkt ben, dan bezoek ik zijn of haar profiel en – als ik daar dan toch ben – bedank ik ze meestal ook even voor hun interesse in mij door ze een persoonlijk bericht te sturen. In bijna alle gevallen krijg ik daarop een reactie. Leuk! Want dat is precies wat ik wil… een gesprek aangaan met mensen die ik nog niet ken.

Nu is het zo dat je als je op Who’s Viewed My Profile klikt, je met een gratis account maximaal vijf connecties te zien krijgt die jouw profiel hebben bezocht. Als je een betaalde account hebt, dan krijg je de hele lijst te zien van mensen die je profiel bezocht hebben. Je krijgt bij een betaalde account dus niet meer informatie te zien. Je krijgt ook dan alleen die informatie te zien die de ander met je wil delen.

Als je op een naam in de lijst klikt, dan neemt LinkedIn je mee naar het Advanced Search scherm en vult daar alvast alle relevante gegevens voor je in. Dat kan soms ook fout gaan. Maak in dat geval het keywords veld leeg en klik opnieuw op Search. Je zult dan wel de juiste resultaten zien.

Dus, mijn advies is: laat zien wie je bent als je profielen van anderen bekijkt, zo komen ze ook sneller bij jou een kijkje nemen.

Tot morgen,
Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in Home, LinkedIn, Netwerken. Bookmark de permalink .

7 reacties op Nieuwe connecties op LinkedIn! (leestijd: 3 minuten)

  1. kbworks zegt:

    Hoi Perry goede tip ik heb daar een aantal maanden geleden ook een blogpost van gemaakt http://www.kbworks.nl/blog/archive/2009/11/05/show-your-name-when-you-visit-my-linkedin.aspx
    er zit ook een filmpje in de blogpost verwerkt.
    Misschien makkelijk voor de mensen die visueel zijn ingesteld.

    • litips zegt:

      Leuk Paul! Dankjewel hiervoor, dat is inderdaad handig voor mensen die wat visueler zijn ingesteld. LinkedIn is overigens wel vernieuwd daar. Heb je geen zin om een nieuwe video ervan te maken?

  2. Johan Harkema zegt:

    Hoi Perry, over de bonus-tip: ik denk dat het wel mogelijk om anoniem een profiel te bekijken als je dat zou willen, door eerst uit te loggen (‘Sing out’ rechts bovenin). LinkedIn weet dan niet wie het profiel bekijkt, je ziet dan alleen wel minder van profielen.

    • litips zegt:

      Jallo Johan, dankjewel voor je reactie. Wat je zegt klopt inderdaad. Je kunt anonimen het ‘public profile’ van alle linkedin leden bekijken. Je hoeft daarvoor echter niet uit te loggen en ook ben je afhankelijk van wat die persoon zichtbaar heeft gemaakt in zijn of haar public profile. Die persoon kan het pubcli profiel zelfs uit hebben staan, dan is helemaal niets zichtbaar.

  3. Dag Perry, ik zag deze LItip van 8 september 2010 gisteren voor bij komen bij @AdK_Loopbaan.
    Bij de PS. dacht ik: dat is nieuw voor mij en ik trok het in twijfel. Jacco Valkenburg en ik hebben het vandaag getest. En ik bleef onzichtbaar voor hem. Heb jij het getest? Ik hoor graag, groet Aaltje Vincent

    • litips zegt:

      Hallo Aaltje, ik kwam het tegen in de Help sectie van LI zelf en heb het toen inderdaad getest. Het klopte inderdaad, het was retroactief!

      Nu lijkt het er inderdaad op dat dit niet meer het geval is (ook is het niet meer terug te vinden in de help sectie). Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de functie “who’s viewed my profile” de laatste weken erg onderhevig is geweest aan veranderingen! Voor betaalde accounts zeer positieve veranderingen moet ik wel zeggen!

      In ieder geval enorm bedankt voor je bijdrage! We blijven nieuwe dingen leren!

      Groet,
      Perry

  4. LinkedIn heeft de opmaak van de pagina veranderd. Rechtsboven aan de pagina staat geen ‘Settings’ meer. Je vindt dit nu rechtsboven bij het pijltje/driehoekje naast je naam. Er verschijnt een schermpje met de opties ‘Settings’ en ‘Sign out’.

Reacties zijn gesloten.