Je eigen LinkedIn Group? (leestijd: 2 minuten)

linkedin tipsIk haal iedere dag veel inspiratie uit LinkedIn Groups . Voor mij zijn de groepen op LinkedIn een fantastische tool om direct met mijn doelgroep te communiceren en ze concreet te helpen. Ik heb dan ook een eigen LinkedIn Group gecreëerd, Linked Group Marketing Nederland.

Voordat je echter zelf een LinkedIn groep begint, zou ik je eerst willen adviseren om wat ervaring op te doen in andere groepen om de etiquette van het communiceren in groepen goed te leren begrijpen. Als je dan zover bent, dan zijn er zes belangrijke basisstappen waar je op dient te letten.

  1. NAAM: zorg dat de groep niet je bedrijfsnaam draagt. Waarom niet? Van welke groep zou jij eerder lid worden, van de groep ‘Wijnhandel Janssen’ of van de groep ‘Wijn & Spijs’? Zorg dus dat de groep de naam van een dilemma of oplossing draagt waar jij expert in bent.
  2. LOGO: laat een [vierkant] logo ontwerpen voor de groep en gebruik niet je bedrijfslogo.
  3. INFORMATIE: Zorg dat je minimaal vijf prikkelende bijdragen (discussions) bent gestart voordat je mensen gaat uitnodigen voor je groep. Nodig dan je hele netwerk uit voor de groep, maar pas het standaard bericht wel aan naar een zo persoonlijk mogelijk bericht. Standaard staat het ✔ aan bij ‘Allow recipients to see each other’s names and email addresses’. Zet dit bij voorkeur uit!!
  4. MODEREER: als mensen reageren op je discussies, bedank ze daarvoor en reageer op hun bijdragen. Blijf in gesprek.
  5. OPEN: als de groep is gemaakt om te communiceren met je doelgroep, maak de groep dan voor iedereen toegankelijk. Ook voor niet-professionals. Wellicht zijn deze mensen een carrière-move aan ’t overwegen. Je weet het nooit.
  6. STRENG: er zullen mensen zijn die zeer onrelevante berichten plaatsen in je groep. Zelf ben ik ze ook al tegen gekomen in mijn groep. Verwijder deze berichten onmiddellijk en stuur degene die het bericht plaatste een bericht en wijs hem op de aard van de groep. Veelal zul je hier geen reactie op krijgen. Plaatsen ze vervolgens weer zo’n bericht, dan kun je ze als groepseigenaar verwijderen van de groep. Doe dit gerust, het komt de kwaliteit van jouw groep ten goede.

De bovengenoemde stappen gelden overigens alleen voor groepen die als doel hebben om te communiceren met je doelgroep. Voor bedrijfsgroepen of andere besloten groepen gelden natuurlijk andere regels.

Veel plezier in LinkedIn Groups!

Tot morgen,
Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in Groups, LinkedIn. Bookmark de permalink .

2 reacties op Je eigen LinkedIn Group? (leestijd: 2 minuten)

  1. Rob Bergers zegt:

    Gebruik Group rules voor het plaatsen van een gebruikersreglement op je groep.

    • litips zegt:

      Hallo Rob, helemaal mee eens. Dat is een hele mooie nieuwe feature in LinkedIn Groups. Voor die dit nog niet hebben gezien, het bevindt zich rechtsboven in het scherm in iedere groep (alleen als de group manager de Group Rules heeft ingevuld). Voor een voorbeeld, neem een kijkje in de groep Linked Group Marketing Nederland

Reacties zijn gesloten.