LinkedIn Recommendations! (leestijd: <2 minuten)

linkedin tipsWist jij dat recommendations (oftewel aanbevelingen) op Linkedin direct en concreet in je voordeel kunnen werken?

Een voorbeeld: Jan beveelt Henk aan omdat Henk een bijzondere prestatie heeft geleverd. Stel ik ken Jan, maar ik ken Henk niet en ik ben op zoek naar wat Henk heeft te bieden. Als ik dan zie dat Jan Henk aanbeveelt voor deze dienst, dan zal mijn vertrouwen in Henk direct enorm groeien, ook al heb ik Henk nog nooit ontmoet. Zo eenvoudig kan het zijn.

Maar recommendations helpen je ook op een andere manier. Simpel gezegd, hoe meer recommendations je hebt, hoe meer voorrang je krijgt in de zoekresultaten. Wist je trouwens dat je er minimaal drie nodig hebt om je profiel 100% compleet te krijgen.

Mag je om een recommendation vragen? Ja natuurlijk! Vraag ze aan die mensen die jou toch al aanbevelen of hebben aanbevolen (mondeling of op een andere manier). En heb je die persoon al even niet gesproken? Bel ze dan eerst even. Vraag ze om te schrijven WAT jullie samen gedaan hebben en HOE jouw bijdrage een positief verschil maakte. Kort maar krachtige recommendations zijn het beste!

Cruciaal: ga zelf ook korte maar krachtige recommendations aan mensen uit jouw netwerk geven. Je helpt de geloofwaardigheid van die persoon als professional te bevestigen, én… je helpt jezelf!! Mezelf? Ja, want alle eerstelijns connecties van die persoon krijgen potentieel te zien dat jij deze persoon aanbeveelt. Je kunt jezelf op die manier dus strategisch onder de aandacht brengen van voor jouw interessante en/of relevante groepen mensen. Als deze persoon jouw recommendation accepteert, is een bijkomend voordeel dat jouw naam met een link naar jouw profiel op het profiel van die persoon blijft staan.

Zorg wel dat je profiel echt op orde is, voordat je anderen een recommendation gaat sturen. Je trekt aandacht naar je toe als je mensen aanbeveelt en er zullen mensen op je profiel komen kijken. Zorg dus dat de eerste indruk die mensen hebben als ze op je profiel komen UNIEK is!

Prettig weekend!
Perry

P.S. bonus tip: maak het een gewoonte om één of twee recommedations per week te versturen… je zult er verbaasd over zijn hoe krachtig dat in je voordeel werkt!!

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in Netwerken, Profiel, Recommendations. Bookmark de permalink .

2 reacties op LinkedIn Recommendations! (leestijd: <2 minuten)

  1. Taco Munnikhuis zegt:

    Beste Perry,

    Ik zie bijvoorbeeld in de US dat recommendations schrijven erg “normaal” is. Echter heb ik sterk het gevoel dat we in Nederland misschien te nuchter zijn en het snel zien als slijmen of overdreven gedrag? Of wordt deze trend langzaam geaccepteerd. Ik heb namelijk nu het gevoel dat ik er misschien eerder negatief voor kom te staan met het krijgen en geven van recommendations. Hoe zie jij dit?
    met vriendelijke groet,
    Taco Munnikhuis

    • litips zegt:

      Beste Taco,

      Dankjewel voor je bericht. Ik snap wat je zegt, toch had ik in het pre-linkedin tijdperk ook al aanbevelingen en referenties. Deze liet ik dan aan potentiële nieuwe werkgevers zien of aan potentiële nieuwe klanten. Het grote verschil met toen is dat ik deze tegenwoordig via mijn LinkedIn profiel heel publiekelijk voor iedereen leesbaar maak.

      Waar we ons dus inderdaad overheen zullen moeten zetten is – en dat is misschien wel wat Amerikaans – is dat we onze aanbevelingen allemaal publiekelijk laten zien. Voor sommigen zal dit als borstklopperij gezien worden, persoonlijk vind ik dit niet.

      Ook is een recommendation op LinkedIn niet meer of minder dan een aanbeveling of referentie die ik op mijn website vermeld, dus eigenlijk is het wel handig dat al deze aanbevelingen nu allemaal bij elkaar terug te vinden zijn.

      Hartelijke groet,
      Perry

Reacties zijn gesloten.