LinkedIn: It’s Personal! (leestijd 2 minuten)

linkedin tipsIk ontvang iedere week redelijk wat uitnodigingen om te verbinden op LinkedIn. Super! Maar wat mij opvalt is dat zeker 90% van de uitnodigingen zonder een persoonlijk bericht verstuurd wordt. Dat is voor jou echt een gemiste kans om direct ‘Top Of Mind’ te worden bij degene naar wie je de uitnodiging verstuurd. En eigenlijk is het ook gewoon lui… of komt het in ieder geval vaak zo over.

Het is héél eenvoudig. Ga naar het profiel van de persoon die je wilt uitnodigen. Selecteer daar rechtsboven in het profiel Add [Voornaam] to your network. Je komt vervolgens in een nieuw scherm waarin je een keuze kunt maken hoe je deze persoon kent.

  • Colleague Heb je met deze persoon samengewerkt? Selecteer dan deze optie en kies vervolgens het bedrijf waar je hebt samengewerkt bij [choose a company].
  • Classmate Heb je samen met deze persoon op school gezeten, gestudeerd, of heb je samen met deze persoon een bepaalde cursus of training gevolgd? Selecteer dan deze optie en kies vervolgens om welke opleiding of training het ging bij [choose school].
  • We’ve done business together Heb je zaken gedaan met deze persoon, selecteer dan deze optie en kies vervolgens uit de lijst bij welk bedrijf jij werkte toen je zaken met hem of haar deed bij [choose a company].
  • Friend deze optie kun je slechts een beperkt aantal keer gebruiken zonder dat je het e-mail adres nodig hebt van de andere persoon.
  • Groups als je een LinkedIn groep met deze persoon deelt, kun je deze optie selecteren. Als je geen groep met deze persoon deelt, dan verschijnt deze optie helemaal niet.
  • Other als geen van bovenstaande opties van toepassing zijn, kun je Other selecteren. Je hebt dan in alle gevallen het e-mail adres van die persoon nodig.
  • I don’t know [Voornaam] selecteer deze optie nooit omdat LinkedIn je dan niet toestaat die persoon uit te nodigen.

Als je een selectie hebt gemaakt hoe je elkaar kent, kun je daaronder een persoonlijke boodschap toevoegen. Je hebt hiervoor slechts 300 karakters (de [Enter] telt dubbel) en je kunt geen websites invoegen. Maak het kort maar krachtig en… betrek het op die persoon: “waarom wil je graag met deze persoon verbonden zijn?”. En als je deze persoon nog niet zo goed kent, verwijs dan naar iets in het profiel van die persoon wat je enorm aansprak.

Door een persoonlijk bericht, verhoog je de kans enorm dat die persoon jouw profiel ook echt bekijkt, én je verhoogt dus de kans op een persoonlijke reactie! Daardoor kun je veel sneller en effectiever een sterke, professionele relatie opbouwen.

Ik zie graag al jullie ‘persoonlijke’ uitnodigingen tegemoet, ik accepteer iedere serieuze uitnodiging!

Tot morgen,
Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in Inbox, Invitations, LinkedIn, Netwerken. Bookmark de permalink .

3 reacties op LinkedIn: It’s Personal! (leestijd 2 minuten)

  1. Karin zegt:

    Ik accepteer in de regel geen standaard uitnodigingen meer. Maar ben toch altijd wel nieuwsgierig naar de ander. ALs er iets in zijn/haar profiel is wat mij toch aanspreekt maak ik een uitzondering. Of als mensen al hadden aangegeven dat ze mij zouden uitnodigen. Maar ook dan hadden ze iets persoonlijks van kunnen maken.

  2. hoi Perry,
    wederom een zeer goed tip. Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om te melden dat een uitnodiging als ‘friend’ wel HEEL persoonlijk is. Indien iemand je wilt uitnodigen en je echt niet kent, en geen emailadres van je kan vinden, niet in een gezamenlijk groep zit, geen oud-collega is etc. het wel het laatste is wat je moet doen.
    Indien je iemand niet kent en je wilt graag met hem/haar connecten dan via bovenstaande mogelijkheden.
    Zijn die niet aanwezig; probeer http://www.WieOWie.nl eens, hier is (vrijwel) iedereen op te vinden, dus ook een emailadres.

    Succes!

    Rob van den Borne

  3. Hallo Perry,

    Ik heb aan deze tip twee extra tipjes toe te voegen:
    1. Ook ik heb een hekel aan die standaard-uitnodigingen. Ik stuur mensen een berichtje terug, waarin ik ze bedank voor hun uitnodiging en waarin ik ze als tip wijs op het feit dat veel mensen allergisch zijn voor deze standaardtekst en dat het een kleine moeite is om er een korte persoonlijke uitnodiging van te maken. Ik heb tot nu toe alleen maar positieve reacties gekregen op deze tip!
    Ik heb zelf deze tip-tekst standaard klaar staan, zodat ik hem kan kopiëren en plakken in mijn reactie en niet steeds weer opnieuw hoef in te typen.

    2. Het wil wel eens gebeuren dat je bij het versturen van je persoonlijke uitnodiging een foutmelding krijgt, omdat je een web-0f mailadres zou hebben toegevoegd, terwijl dit helemaal niet zo is. Ik ben er achter gekomen dat dit kan gebeuren als je na de punt aan het eind van een zin geen spatie zet (of vergeten bent) Daardoor lijkt het op een mailadres. Als je die spatie dan toevoegt, is het probleem verholpen en kun je je uitnodiging alsnog versturen.
    Ik was zelf erg blij met die ontdekking, want ik voelde me behoorlijk onthand met een uitnodiging zonder web- of mailadres die maar niet weg wilde!

    O ja, nog een 3e tip: kopieer de tekst van je mail, uitnodiging of reactie vóór je op verzend’klikt. Het is mij al meerdere malen overkomen dat ik een mooie reactie had geschreven, maar dat LinkedIn vond dat ik nog in moest loggen. Daarna was mijn tekst verdwenen. Doordat ik nu alles even selecteer (CTRL A) en kopieer (CTRL C)gebeurt me dat niet meer.

    Verder ben ik blij met je tips en ik denk dat die ook voor heel veel mensen erg nuttig zijn.
    Hartelijke groet,

    Jalada

Reacties zijn gesloten.