Je LinkedIn Public Profile (leestijd: 1,5 minuut)

linkedin tipsHeb jij je eigen LinkedIn URL al geclaimd? Als jij een absoluut unieke naam hebt, dan is dit nog niet eens zo’n heel noodzakelijk dit om aan te passen (ook al ziet het er wel beter uit). Is er echter nog iemand op LinkedIn die exact dezelfde naam heeft als jij, dan geldt ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt‘. Wees er dus snel bij!

Standaard ziet je publieke profiel URL er vaak ongeveer zo uit: http://nl.linkedin.com/pub/perry-van-beek/24/a98/76a/. Dit zijn niet het soort van hyperlinks die je graag in je email handtekening of op je visitekaartje wilt terugzien. Je kunt deze URL dan ook heel makkelijk aanpassen naar bijvoorbeeld: http://nl.linkedin.com/in/perryvanbeek. LinkedIn noemt dit een ‘vanity’ URL, oftewel ‘ijdele’ URL🙂

Een SEO expert heeft mij ooit verteld, dat je met een Vanity URL ook beter op je naam in Google wordt gevonden. Ik geloof hem direct, maar heb dat zelf echter niet gecheckt… ik zou niet eens weten hoe ik dat moet doen🙂 Als jij een SEO expert bent, dan hoor ik graag van je of dit inderdaad zo is.

Goed! Hoe pas je deze URL nu aan?

  • Ga allereerst naar Edit Profile
  • Klik op Edit naast jouw huidige URL achter ‘Public Profile’
  • Vul in het veld naast ‘http://www.linkedin.com/in/‘ jouw naam in, zonder spaties. Met verbindingstekens (-) mag natuurlijk wel.
  • Klik op Set Address

Klaar! Dat is echt alles! Makkelijk toch?

Let wel op, de link naar je oude public profiel URL werkt nu niet meer. Als je deze dus ergens gebruikt (email handtekening in Outlook bijvoorbeeld), zorg dan dat je deze aanpast naar de nieuwe URL.

Oh ja, als je je LinkedIn account sluit, vervalt je Vanity URL ook en is hij vanaf dat moment onmiddellijk beschikbaar voor iemand anders.

Heb je vragen naar aanleiding hiervan, stel ze gerust hieronder of overweeg eens om een LinkedIn workshop te volgen. Stuur me een bericht om te weten wanneer de eerstvolgende workshops zijn via msm @ mkblogger . nl.

Tot morgen!
Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Profiel, Public Profile, Vanity URL. Bookmark de permalink .

7 reacties op Je LinkedIn Public Profile (leestijd: 1,5 minuut)

  1. Imke zegt:

    Bedankt voor de tip! Heb mijn URL meteen aangepast🙂

  2. Martijn zegt:

    Ik heb het ook even aangepast. Ik houdt me heel veel bezig met SEO en een url is inderdaad belangrijk bij scoren alleen of deze kleine wijziging een stijging zal teweeg brengen lijkt mij sterk.

  3. koenvdg zegt:

    Wat die SEO betreft, kan ik hetvolgende vertellen:
    Het zal er een beetje vanaf hangen hoe je huidige url is tov van de nieuwe of het veel verschil zal maken…
    URL’s zijn absoluut belangrijk bij het ‘crawlen’ van het net ter opvulling van de Google zoekresultaten.

    In mijn geval bijvoorbeeld, was mijn URL http://be.linkedin.com/in/koenvdg. het is evident dat dit niet helpt voor iemand die zoekt op Vandeghinste. Na jou tip (waarvoor dank), heb ik hem aangepast naar http://be.linkedin.com/in/koenvandeghinste/. dat zal dus idd wel helpen.

    Alhoewel ik dat dan ook weer nuanceren want ik moet vaststellen dat mijn oude URL de eerste hit is bij het intikken van mijn volledige naam (tussen quotes)…

    Dus verwacht hiervan geen mirakels. Maar SEO heeft alles te maken met het samentellen van een hoop kleine dingen.

    • litips zegt:

      Beste Koen,

      Enorm bedankt voor jouw waardevolle toevoeging. Samen weten we meer… vandaag kwam het ook al voorbij op Twitter: “Leve het delen van informatie!”🙂

      Groet,
      Perry

  4. Marlies van der Meer zegt:

    “dat je met een Vanity URL ook beter op je naam in Google wordt gevonden. Ik geloof hem direct, maar heb dat zelf echter niet gecheckt… ik zou niet eens weten hoe ik dat moet”

    Ik weet niet of dit nu wel of niet een grapje is omdat er een smiley achterstaat. Maar als je jouw naam in Google typt (en daarbij NIET eens je naam tussen haakjes zet) dan verschijnt jouw naam op positie 1 op de 1ste pagina. Je perryvanbeek.blog staat bijv. pas op positie 10.

    De vanity url optie heb ik destijds zelf ontdekt door nieuwsgierig alle edit-opties in mijn profiel aan te klikken en daarmee verscheen binnen 1 week mijn linkedInprofiel op pagina 1 van Google en dat is extra fijn omdat er op LinkedIn nog 3 andere marliezen van der meer zijn en die stonden vroeger allemaal op pagina 1 van Google. Nu staat er nog maar een andere LinkedIn-Marlies op pag 1 van Google. En verder helpt het om actief te zijn met social media, want ik neem momenteel 7 van de 10 posities in op pag 1 van Google (als je op mijn naam zoekt)🙂

    Dus yes: een vanity url (gecombineerd met een compleet profiel d.w.z met minimaal 3 recommendations) heeft een zichtbaar effect op google-zoekresultaten.

  5. Walter Kort zegt:

    Weer een essentiële truc door Perry netjes uitgewerkt!

    Misschien als toevoeging nóg iets leuks…met Bit.ly kun je URL’s in laten korten (handig voor o.a. Twitter) Deze service, die te bereiken is via http://www.bit.ly, herkent van een aantal websites te URL en maakt deze op een specifieke manier kort…namelijk als linkd.in/uniekecode (als het een URL van Linkedin betreft)

    De unieke code is niet altijd even makkelijk te onthouden, daarom kun je op de website deze code gelijk even “customizen”. Voor een aangepaste ingekorte URL geldt hetzelfde als een Vanity URL…daar kan ‘r maar één van zijn.

    Super handig dus als jij de eerste bent die de korte URL claimt met eigen naam er in…en deze ook nog eens verwijst naar je eigen profiel😉

    Vriendelijke groet van Walter

    linkd.in/walterkort

Reacties zijn gesloten.