LinkedIn Geheimen: De Taal! (leestijd 1,5 minuut)

linkedin tipsIn welke taal heb jij je LinkedIn profiel eigenlijk geschreven? Engels of Nederlands? Of misschien wel standaard in het Duits, Frans, Spaans, etc.

Voordat je bepaalt in welke taal je wil gaan communiceren op LinkedIn, vraag jezelf eens af met wie je eigenlijk wil communiceren. Zo wil ik bijvoorbeeld graag het gesprek aangaan met Nederlanders, ik heb mijn profiel daarom ook in het Nederlands geschreven. Toch zie ik het vaak genoeg dat mensen een Engelstalig profiel hebben ondanks het feit dat hun doelgroep eigenlijk overwegend (of volledig) in Nederland is.

Helaas is het zo dat Nederlands nog geen officiële LinkedIn taal is. Anders bestond de mogelijkheid om een ‘Dutch profile’ aan te maken naast je standaard profiel. Tuurlijk, dat kan nu ook, alleen heb je er nogal weinig aan. Omdat Nederlands geen officiële LinkedIn taal is, worden Nederlandstalige profielen niet doorzocht. Iedereen die dus in Nederland inlogt bij LinkedIn, krijgt gewoon jouw standaard profiel te zien.

Dat is anders in de landen wiens taal wel een officiële LinkedIn taal is. Dat zijn:

  • Engels
  • Duits
  • Frans
  • Spaans
  • Italiaans
  • Portugees

Als jij bijvoorbeeld een Duits profiel aanmaakt en iemand in Duitsland logt in en vindt jou op LinkedIn, dan zal jouw Duitse profiel worden getoond. Heb je geen Duits profiel, dan zal jouw standaard profiel worden weergegeven. Als je dus veel zaken doet met mensen in landen waar bovenstaande talen worden gesproken, dan is mijn advies om een profiel in die taal aan te maken naast je standaard profiel. Hou er dan wel rekening mee dat je meerdere profielen moet gaan bijhouden.

Eigenlijk is het wel verbazingwekkend dat Nederlands nog steeds geen officieel erkende LinkedIn taal is. Nergens ter wereld wordt LinkedIn meer gebruikt dan in Nederland (penetratiedichtheid) en er zijn weinig landen die zo internationaal geörienteerd zijn als Nederland. Toch moeten de Nederlanders die zowel nationaal als internationaal zaken doen een keuze maken tussen een Engels of een Nederlands standaard profiel. En dat is voorlopig echt een beetje een gemiste kans!

Tot morgen

Perry

P.S. Als je eenmaal een profiel in een andere taal hebt toegevoegd, kun je deze niet meer verwijderen. Hou daar rekening mee!

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Profiel, Public Profile, Settings. Bookmark de permalink .

8 reacties op LinkedIn Geheimen: De Taal! (leestijd 1,5 minuut)

  1. Pingback: Tweets that mention LinkedIn Geheimen: De Taal! (leestijd 1,5 minuut) « LinkedIn Tips -- Topsy.com

  2. Niels zegt:

    Perry,

    Welke taal raad jij aan? Nederlands, Engels of wellicht een combinatie van beiden?

    • litips zegt:

      @Niels, als jouw “doelgroep” zich overwegend in Nederland bevindt, raad ik Nederlands aan. Zo heb ik mijn profiel ook in het Nederlands. Ik ontvang daar wel eens opmerkingen over van mijn internationale connecties, en dat vijd ik inderdaad wel jammer.

      Een combinatie van Nederlands en Engels kan natuurlijk, maar waarmee begin je dan? Als je een summary begint te lezen, verwacht je al snel dat deze voor de rest ook in die taal is.

      De oplossing is eigenlik enorm eenvoudig! LinkedIn zou Dutch gewoon als officiële LinkedIn taal moeten erkennen!

  3. Niels zegt:

    Hi Perry,

    Ik had een LinkedIn vraag. Enige tijd geleden heb jij een blog gepost over de taalkeuze van je profiel.

    Jij gaf aan dat je meerdere profielen kunt aanmaken in verschillende talen. Ik heb nu een Engels profiel, en wil dit veranderen in een Nederlands profiel. Echter, ik wil ook dat mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn mijn Engelse profiel kunnen lezen. Jij gaf aan dat mensen uit een ander land mijn profiel kunnen lezen in hun eigen taal: Een Duitser leest mijn Duitse profiel, een Amerikaan mijn Engelse profiel.

    Stel, dat er iemand – die geen Nederlands, maar alleen Engels spreekt – IN NEDERLAND mijn profiel bekijkt, kan hij dan ook mijn Engelse profiel bekijken, of kan hij alleen mijn Nederlandse profiel zien? En zo ja, hoe doe ik dit?

    Ik stel je deze vraag omdat veel van mijn (potentiële) connecties zich in de Nederlandse markt bevinden, maar ik ook steeds meer buitenlandse collega’s & connecties die in Nederland werken krijg.

    Alvast super bedankt voor je antwoord!

    Groeten,

    Niels Zwakhal

    • litips zegt:

      Niels, wat jij zoekt is precies de tekortkoming die LinkedIn Nederlanders biedt. Een DUTCH profiel naast je standaard profiel is namelijk zinloos. Iedereen die inlogt bij LinkedIn, waar je ook bent, krijgt je standaard profiel te zien. Tenzij deze persoon:
      ● in een Duitstalig land inlogt en ’n GERMAN profiel naast je standaard profiel hebt
      ● in een Franstalig land inlogt en ’n FRENCH profiel naast je standaard profiel hebt
      ● in een Spaanstalig land inlogt en ’n SPANISH profiel naast je standaard profiel hebt
      ● in een Italiaanstalig land inlogt en ’n ITALIAN profiel naast je standaard profiel hebt
      ● in een Portugees land inlogt en ’n PORTUGESE profiel naast je standaard profiel hebt

      Als je naast je standaard profiel een DUTCH profiel hebt, dan kan deze persoon hier naar toe gaan door rechtsboven in je profiel de gewenste taal achter Profile te selecteren. Kijk maar eens op mijn profiel voor een voorbeeld hiervan.

      Ik hoop dat dit je vraag enigszins beantwoordt.

      Groet,
      Perry

  4. Niels zegt:

    Perry,
    Begrijp ik het dus goed dat je standaard profiel dan je ‘Engelse’ profiel is, en dat je een Nederlands profiel erbij kunt aanmaken?

    Als ik zowel een Engelse als Nederlandse aanmaak, is mijn Engelse profiel degene die connecties als eerste zien?
    (En het dus niet heel effectief is, als ik ook een ‘tweede’ Nederlands profiel aanmaak?)

    En: klopt het dat je je tweede profiel niet meer kan verwijderen, als je het eenmaal hebt aangemaakt?

  5. Emil Garritsen zegt:

    Perry,

    Weet jij toevallig ook of Linkedin bezig is om een officiële Nederlands LinkedIn taal aan te maken?

    • litips zegt:

      Hallo Emil, ik zou willen dat ik het wist. Nee dat klopt niet. Ik zou willen dat ik zeker wist DAT Nederlands een officiële LinkedIn taal wordt… het blijft afwachten!

Reacties zijn gesloten.