LinkedIn geheimen: de summary (leestijd: 90 seconden)

linkedin tipsVandaag een enorm waardevolle gastbijdrage van Hans Rath, een allround copywriter die zich onder meer heeft gespecialiseerd in het (her)schrijven van LinkedIn summaries. Hans deelt zijn visie op een KILLER summary met ons en geeft daarbij praktische, concrete en direct toepasbare tips:

 
Je Summary is een uitwerking van hoe je jezelf voorstelt op bijvoorbeeld een netwerk-event. Een onderdeel waar veel LinkedInners mee worstelen. In deze bijdrage daarom enkele schrijftips.

Schrijven is plannen

Schrijven begint met nadenken over de antwoorden op de (onbewuste) vragen van je profielbezoeker: Wie ben je (voor anderen!) en waar kan jouw doelgroep bij jou op rekenen? Wat doe je, hoe doe je dit en wat wil je bereiken? Maar ook: waaróm doe je dit? Wat zijn je drijfveren? Denk verder na over wat jou uniek maakt, over je bereikte resultaten en de redenen waarom de bezoeker met jou in zee moet gaan.

Heb je de antwoorden hierop helder, dan kun je gaan schrijven. Probeer het niet direct goed te formuleren, maar focus je vooral op de tekststructuur: Eerst over wie je bent als professional, wat je doet, hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vervolgens over je track record, jouw commitments en de meerwaarde die je te bieden hebt. Daarna ga je de tekst reviseren en geef je aandacht aan stijl en formuleringen.
Hierover de volgende tips:

  • Wees zo specifiek mogelijk en maak gebruik van voorbeelden als toelichting
  • Hanteer de eerste persoon enkelvoud: ‘ik’ in plaats van ‘hij’ of ‘zij’
  • Hou het simpel en schrijf kort en bondig
  • Schrijf actief
  • Pas opsomminglijstjes toe
  • Maak er geen reclametekst van, hou het zakelijk, maar wees ook niet te bescheiden
  • Schrijven is ook snijden. Delete wat niet belangrijk is.

Specialties

In de ‘Specialties’-rubriek horen geen volzinnen, maar losse woorden over jou en je product/dienstverlening. Maak je gebruik van een seo strategie? Laat dan al jouw zoektermen hierin terugkeren. Die woorden zijn sowieso ook voor je Summary erg belangrijk. Google houdt van LinkedIn.

Bedankt voor je waardevolle inzichten Hans!

Groet, Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Netwerken, Specialties, Summary. Bookmark de permalink .

3 reacties op LinkedIn geheimen: de summary (leestijd: 90 seconden)

  1. Hans Rath zegt:

    Hallo Jeanette,
    Ogen mogen niet struikelen. Track record is min of meer managerspraat voor de lijst van resultaten/prestaties in je loopbaan. Commitment vind ik zelf een erg mooi woord. Het verwijst naar waar je op uit bent. Wat wil je met je bedrijf, je werk en je leven? Seo strategie tenslotte, gaat over zoekmachine marketing. Op welke zoekwoorden (of liever zoekopdrachten) wil je gevonden worden? Wie wil je op je site krijgen? Wanneer je op je site specifieke woorden gebruikt, wil je die ook in je Summary opnemen.

  2. Leni zegt:

    Hi Perry ea.Dank voor de bijdrage. Ik heb ook begrepen dat de summary persoonlijk moet zijn. Wat beweegt jou, wat is je passie. Het waarom is zeer belangrijk. En belangrijker nog wat voor probleem kan jij oplossen. Waarom zou je toekomstige werkgever of je klant jou nodig hebben.Als je een baan zoekt is het goed om hier je zoekrichting aan te geven denk ik.

    Verder heb ik een vraag over specialties. Ik hoor hier en daar dat die door komma moeten worden gescheiden om de vindbaarheid te vergroten (net als in je headline). Bij Perry zie ik de staande strepen. Wat is het beste?

  3. Hans Rath zegt:

    Hoi Leni,
    Goeie tip om er – indien van toepassing – ook in te zetten voor welk probleem je aanbod de oplossing is. Dank je wel.

    Ik heb een en ander nagekeken over de scheidingstekens. Volgens mij ook is de komma het juiste teken. De ‘Specialties’ schrijf je immers vooral voor zoekmachines. Elk woord gescheiden door een komma zien zij als een aparte zoekterm.

Reacties zijn gesloten.