Een treurige dag voor gratis LinkedIn gebruikers :-( (leestijd: 1 minuut)

linkedin tipsTot voor kort was het zo dat je iedereen met wie je een LinkedIn groep deelde een gratis bericht kon sturen, lees ook mijn blog hierover van 13 september 2010.

Helaas heeft LinkedIn deze mogelijkheid nu beperkt en is dit alleen nog maar beschikbaar voor mensen met een betaalde account.

Mensen met een gratis account zijn nu verplicht om mensen die ze nog niet kennen een Inmail te sturen. Helaas moet je daar wel $10 per stuk voor betalen. Dan lijkt het me toch makkelijker – en voordeliger – om die persoon die je een bericht wil sturen te googlen.

Persoonlijk vind ik deze update een grote misser van LinkedIn en een ondermijning van het netwerk karakter van LinkedIn.

Ik begrijp goed dat LinkedIn liever heeft dat iedereen een betaalde account zou nemen, maar ze zouden ook moeten begrijpen dat niet iedereen bereid is om daar $300 per jaar voor te betalen.

Het zou LinkedIn sieren als ze een laagdrempelige basic account zouden introduceren. XING.com biedt bijvoorbeeld al een betaalde account aan voor zo’n €5 per maand, ongeveer vier keer goedkoper dan LinkedIn. Laten we hopen dat LinkedIn dit ook zal overwegen.

Groet,

~Perry

P.S. mensen met wie je een LinkedIn groep deelt, kun je nog wel uitnodigen om te linken zonder dat je het email adres van die persoon hebt.

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in Groups, InMail, LinkedIn. Bookmark de permalink .

18 reacties op Een treurige dag voor gratis LinkedIn gebruikers :-( (leestijd: 1 minuut)

  1. Beste Perry,

    —“maar ze zouden ook moeten begrijpen dat niet iedereen bereid is om daar $300 per jaar voor te betalen”

    Mijn vraag is: waarom niet? Waarom zou LinkedIN geen geld mogen verdienen met iets wat heel waardevol is?

    Dat stuit me enorm tegen de borst, zo’n mentaliteit.

    Hoe denk jij daarover?

    Laura

    • Laura, dankjewel voor je reactie!

      Ik zie zelf absoluut de toegevoegde waarde van een betaalde account en heb die dan ook… zit zelfs te overwegen om te upgraden. Maar de absolute basis van LinkedIn is de mogelijkheid om te netwerken. Die mogelijkheid wordt door nu dus sterk beperkt en dát vind ik een misser!

      Als alleen de mensen met een $300 per jaar account mogen netwerken, denk ik dat mensen elders gaan netwerken, want niet iedereen vind dat dit $300 per jaar waard is en dat begrijp en respecteer ik. Hoeveel waarde iemand aan een LinkedIn account hecht wordt ten slotte toch echt door de gebruiker zelf bepaald, niet door de leverancier!

      Ik zeg zeker niet dat alles maar gratis moet zijn van LinkedIn en ik zal de laatste zijn die zegt dat ze er niets aan mogen verdienen. Vandaar ook mijn suggestie voor een goedkope basic of entry account, zodat mensen die niet zo heel veel doen met LinkedIn ook kunnen blijven netwerken.

      Groet,
      ~Perry

  2. rick zegt:

    Gemiste kans? Ja en nee. Helaas moet ik toegeven dat de meeste berichtjes die mij bereikten van groepsleden ‘reclame’ was. Vanuit dat standpunt snap ik LinkedIn dan weer wel.

  3. Marlies zegt:

    Ik betreur dit nieuws ook. Zo word LinkedIn steeds meer het exclusieve terrein van de professionals uit de ‘gebakken luchtbranche’. (No offense, mensen). Het is voor iedereen goed als LinkedIn laagdrempelig blijft… De waarde van het netwerk neemt toe naarmate er meer heterogeniteit is.
    ZZP-ers bijvoorbeeld voor wie netwerken bijzaak is, (omdat ze nu eenmaal niet veel koud acqurireren) zouden gebaat zijn bij een basic account zoals Perry voorstelt.

    Persoonlijk betaal ik overigens liever $10 per keer voor een Inmail dan een vaste prijs per account per jaar.. dan kan ik zelf gericht kiezen wie ik benader.
    Voor het lukraak sturen van reclameberichten via groepen lijkt me deze maatregel geen oplossing, integendeel.. wie $300 per jaar betaalt zal dit er JUIST uit willen halen door zoveel mogelijk berichten te sturen.

  4. @Laura Babeliowsky
    Als je dat niet begrijpt, kan ik je het boek Free van Chris Anderson (gratis te downloaden) te lezen.

    http://lifehacking.nl/gratis-downloads/

    Erg interessant!!

    Maak er een mooie dag van!

  5. Cyril zegt:

    Wat ik gekker vind, is dat LinkedIn zo weinig tussentarieven heeft. Het is telkens ‘of een smak geld betalen, of achterblijven met de (on)mogelijkheden van een gratis account. Ik zou best bereid zijn om wat te betalen voor de service, maar de tarieven zijn absurd. De eerste upgrade gaat al meteen naar 40 dollar per maand. En 10 dollar voor een mail? Nope, dan toch maar een gratis account, ook als non profit-bedrijfje http://www.linkedin.com/company/webjournalisten.nl

  6. Dit kon je natuurlijk wel verwachten. We hebben hier tenslotte ook niet met een Non-profit organisatie te maken. Maar eerst de mogelijkheid aanbieden dat je gemaild kunt worden door groepsleden en dat vervolgens onmogelijk maken, is niet erg netjes.
    Wekt naar mijn idee meer sympathie op voor alternatieven. Zo is het Nederlands MediaNetwerk, met 8.000 leden al een succesvol alternatief. En dat lijkt mij niet in het voordeel van LinkedIn.

  7. Bart Weijers zegt:

    Ik geef je gelijk Perry hoewel Cyril het mijnsinziens nog iets beter / realistischerWverwoord met……Wat ik gekker vind, is dat LinkedIn zo weinig tussentarieven heeft. Het is telkens ‘of een smak geld betalen, of achterblijven met de (on)mogelijkheden van een gratis account.
    Linkedin bied een betalende deelnemer te weinig om dat betalen te rechtsvaardigen en “teveel gratis”voor een niet betalende….tenminste als je vindt dat een bedrijf geld mag verdienen en daar heb ik niks op tegen. Maar een mooi account van pakweg E 150,- met goede functionaliteiten en extra’s ten opzichte van gratis zou ik niks op tegen hebben.

  8. De optie lijkt bij mij inmiddels hersteld. ik kan (als niet betalende gebruiker) groepsleden mailen. Niet groepsleden buiten mijn netwerk kan ik alleen een inmail sturen. In deze link (http://mrlinkedin.wordpress.com/) vind je meer info over een alternatieve contact methode tussen groepsleden die nog wel werkt, echter voor zover ik nu kan zien werkt het op moment van schrijven als vanouds. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen!

  9. Bart Weijers zegt:

    Nog even aanvullend….ik denk dat ook nieuw is de blokkade voor gratis accounts om te mailen via Linkedin met de eigen connecties. Dat stopt nu bij 50 en dan moet je gewoon weer naar outlook.

  10. yvet78 zegt:

    Voor een beginnende ondernemer is 300,- wel heel veel geld.
    Jammer!
    Yvet
    http://www.samenleuk.nl

  11. Freek Beekhuis zegt:

    Het is maar net wat je duur vindt. Een headhunter vraagt al snel 20-25% van een bruto jaarsalaris. Daar kun je heel wat InMails voor versturen. Voor niets gaat de zon op. Zelfs de gratis download is niet gratis. Alléén als ik mijn mailadres afgeef en de nieuwsbrief wil ontvangen krijg ik het boek Free van Chris Anderson gratis. Dat is toch ook gewoon (ruil)handel ? Uiteindelijk moet het uit de lengte of de breedte komen. Ik denk dat het goed is dat LinkedIn een vergoeding vraagt; een financiële drempel voorkomt veel spam denk ik. Via LinkedIn Groups wordt al behoorlijk gespamd; spam via LinkedIn Groups zal dan al gauw flink in de papieren gaan lopen. LinkedIn heet niet voor niets ‘LinkedIn’. Anders had het wel ‘Strangers’ geheten. Strang-er : ‘One who is neither a friend nor an acquaintance’ | ‘A foreigner, newcomer, or outsider’. Misschien heeft LinkedIn er juist goed over nagedacht en is het helemaal geen treurige dag😉

  12. species2175 zegt:

    Vreemd. Ik heb zojuist verschillende berichten verstuurd naar verschillende mensen. Heb zelfs een test account aangemaakt en die aan mijn linkedin toegevoegd. Ik kan er gewoon berichten naar versturen. Mijn account en dat van alle andere accounts zijn gratis accounts…

    • Ik ben nu onderweg en kan het zelf niet testen, maar ik hoor inderdaad van verschillende kanten dat alles weer als vanouds zou zijn. Wellicht is het een voorbode van een nieuwe dienst van LinkedIn. Dit houdt mijn vak in ieder geval spannend…🙂

      Groet,
      ~Perry

  13. Ben ik nu een heel vreemde uitzondering in dit issue, ik zie de beperking echt niet. Is dit door de dame en heer na mij op dit tijdstip nog gecontroleerd? (zie hierboven)

  14. Dirk Tromp zegt:

    Ten eerste, ik heb nog geen betaalde lidmaatschap.

    Maar ja, van de ene op de andere dag kan je niemand meer uitnodigen in een groep? Was dit aangekondigd? Ik zit regelmatig op LinkedIn maar was hier niet van op de hoogte.
    OK, dat men geld vraagt kan ik aan de ene kant ook begrijpen. Het systeem moet worden onderhouden en iemand investeert. Maar $10 voor een Inmail vindt ik extreem. De drempel om het toch te gebruiken zou veel lager liggen bij een lager bedrag. Dan zou iedereen sneller overgaan tot een betaald abonnement.

    Ik zou dan ook overwegen om mijn heil elders te zoeken omdat ik voor mijzelf de meerwaarde van een abonnement van rond Euro 30-40 per maand niet kan verantwoorden.

    • Dirk Tromp zegt:

      Mijn bijdrage is achterhaald zie ik zojuist. Had even de pagina moeten vernieuwen.
      Inderdaad is alles weer bij het oude🙂

      Kan mij nu niet ontdoen van de vraag of dit een test was? Wat staat ons te wachten?

  15. Tony de Bree zegt:

    Ik kan me er wel iets bij voorstellen als men dat gaat doen. Ik krijg net als vele anderen nu veel uitnodigingen van mensen met wie je in een groep zit en die je helemaal niet kent.

    Maar kijken of het echt zo is….

    Tony
    @dagboekbankier

Reacties zijn gesloten.