Dutch Profile op LinkedIn! Yes or No? (leestijd 90 seconden) #litip

linkedin tipsVorige week bracht LinkedIn het nieuws naar buiten dat LinkedIn nu ook beschikbaar is in het Russisch, Roemeens en in het Turks.

Op zich een hele goede zaak dat LinkedIn in verschillende talen beschikbaar komt. Toch vind ik het verrassend dat Nederlands daarbij niet meer voorrang krijgt.

Roemenië, Rusland en Turkije hebben gezamenlijk nog geen 1,5 miljoen gebruikers. Nederland (zonder het Nederlandstalige gedeelte van België) heeft al 2,75 miljoen gebruikers.

Veel Nederlanders hebben nu al een Dutch Profile naast hun standaard English Profile, onwetend dat je daar eigenlijk helemaal niets aan hebt. Omdat Dutch namelijk nog geen officiële LinkedIn taal is wordt je Dutch Profile niet geïndexeerd en dus niet doorzocht door LinkedIn. Dus als mensen in Nederland je zoeken, landen ze standaard op je Engelstalige profiel.

Dat is dus anders met de inmiddels al wel erkende talen (Duits, Engels, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees, Roemeens, Russisch en Turks). Als iemand die taal als zijn gebruikerstaal heeft ingesteld, worden standaard eerst de profielen in die taal getoond in de zoekresultaten. Heeft die persoon geen profiel in die taal, wordt zijn standaard profiel getoond.

Als je als Duitser alleen zaken doet in Duitsland, heeft het dus in feite geen zin om naast je standaard profiel dus nog een Duits profiel aan te maken. Als je echter zowel nationaal, als internationaal handelt, dan heeft het wel degelijk zin.

Nederlanders doen relatief veel aan internationale handel. Dus het zou zeer voor de hand liggen om Nederlands als officiële LinkedIn taal toe te voegen, zodat Nederlanders met hun profielen kunnen differentiëren tussen de thuismarkt en de internationale markt.

Het argument dat we allemaal zo goed zijn in het Engels vind ik persoonlijk volstrekt niet relevant. Per slot van rekening zouden we raar opkijken als we de AH Bonus Aanbiedingen ineens in het Engels zouden krijgen, nietwaar?

P.S. onderaan iedere LinkedIn pagina zie je Send Feedback staan. Mijn tip: klik daarop en vraag LinkedIn of ze Nederlands willen toevoegen.

Geniet van deze zonnige dag!

Groet,

~Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Netwerken, Profiel. Bookmark de permalink .

4 reacties op Dutch Profile op LinkedIn! Yes or No? (leestijd 90 seconden) #litip

  1. Perry,
    Leuke blog post. Zeker waar dat LinkedIn NL moet toevoegen.
    Overigens denk ik dat het juist wel nuttig is om een NL profiel aan te maken als je vooral in Nederland zaken doet. Veel Nederlandse zakenmensen zijn niet gewend in het Engels te converseren en lezen. Zij waarderen het als dat in het Nederlands kan. Sterker nog, ze sluiten je bij voorbaat sneller uit als je vooral in het engels op het web zit.
    Ik heb op mijn Engelstalige Linkedin deel een verwijzing op genomen naar mijn Nederlandse deel. Op die manier tracht ik, pro-actief, mensen verder te helpen (http://ht.ly/5qT4z ).
    Groet,
    Kees

  2. hoi Perry,
    Meteen even “feedback” gegeven. In het Engels dan he?
    groetjes,
    John

  3. Hans Versteegh zegt:

    Zou het kunnen dat Linkedin gewoon kijkt welke talen het meest ter wereld gesproken worden? En niet naar aantal gebruikers per land?
    Alleen Roemeens kan ik dan (ook ) niet plaatsen.

  4. Hoi Perry,

    Je kent m’n mening, Nederlands zsm toevoegen als officiële taal!
    Liever gisteren dan morgen😉

    Het zal – buiten de vindbaarheid en zichtbaarheid – voor veel Nederlanders ook de aanleiding kunnen zijn om (nog) actiever te worden óf juist te beginnen met LinkedIn.
    LinkedIn krijgt dan als Zakelijk netwerk meer waarde en wij als LinkedIn trainers kunnen ónze expertise met nog meer mensen delen. Juist LinkedIn trainers als jij en ik stimuleren het gebruik van LinkedIn maar dan wél op een juiste en effectieve manier.

    Laat die Nederlandse taal dus maar komen.

    Hartelijke groet en ook jij een fijne, zonnige dag!
    Guy Strijbosch

Reacties zijn gesloten.