LinkedIn Social Advertising! Het hele verhaal… (leestijd 1,5 minuut)

linkedin tipsLinkedIn krijgt de laatste dagen de volle laag op Twitter, LinkedIn en zelfs op nu.nl vanwege de recente introductie van Social Advertising.

Maar wat is dat LinkedIn Social Advertising nu eigenlijk? Als jij leden of diensten aanbeveelt op LinkedIn, bedrijven volgt of andere activiteiten onderneemt op LinkedIn, dan kan jouw naam en foto worden gebruikt in gerelateerde advertenties aan andere LinkedIn leden. Vaak zal dit aan leden zijn waarme jij al gelinkt bent omdat dit de ‘social proof’ van die bewuste advertentie enorm verhoogt.

Ik ben hier in deze vorm geen voorstander van! Vooral het ‘andere activiteiten‘ is vaag en biedt LinkedIn enorm ruime interpretatiemogelijkheden om jouw naam en foto te gebruiken in willekeurige advertenties om de ‘social proof’ van deze andvertenties te verhogen.

Maar ook wil ik niet dat mijn naam en foto wordt gebruikt bij advertenties van bedrijven die ik volg. Veel mensen volgen de bedrijfsprofielen van hun concurrenten op LinkedIn. Slim! Maar wel vreemd als jouw naam en foto ineens zou verschijnen bij een advertentie van je concurrent.

Waar ik wel een groot voorstander van ben is dat mijn naam en foto verschijnen in advertenties van bedrijven waarvan ik producten aanbevolen heb. Ik doe deze aanbevelingen niet voor niets. Ik doe dit omdat ik vind dat deze producten of diensten heel waardevol zijn en ik deel dit dus ook graag met mijn netwerk, ook als dat via advertenties gaat.

Ik hoop dan ook dat LinkedIn een onderverdeling gaat maken in de sectie Social Advertising in die drie genoemde categorieën. Maar voor alsnog is dit niet zo en is mijn aanbeveling om Social Advertising uit te zetten.

P.S. Social Advertising kun je uitzetten onder Settings, Account, Manage Social Advertising (haal daar het ✔ weg).

Groet,
~Perry

Over Perry van Beek

Ik deel graag mijn LinkedIn kennis met mijn relaties. Heb jij een concrete LinkedIn vraag, of heb jij een directe suggestie voor een LinkedIn tip, laat 't mij dan nu weten!
Dit bericht werd geplaatst in LinkedIn, Netwerken, Profiel, Profielfoto, Recommendations, Settings. Bookmark de permalink .

4 reacties op LinkedIn Social Advertising! Het hele verhaal… (leestijd 1,5 minuut)

  1. Gerda zegt:

    Bedankt voor de tip.
    Moest wel even zoeken hoe ik bij settings kwam maar daarna duidelijk.
    Enthousiaste netwerkgroet
    Gerda

    • Ok, dank voor de tip Gerda!

      Voor diegenen die dit ook zoeken, ga met je muis op je naam staan (rechtsboven in je LinkedIn beeldscherm), dan verschijnt Settings en Sign Out. Kies daar Settings. Je zult dan weer even opnieuw moeten inloggen (= extra beveiliging van je instellingen).

      Binnen Settings kies je onderaan de pagina voor Account uit het rijtje:
      Profile,
      Email preferences,
      Groups, Companies & Applications en
      Account.

      Succes!
      ~Perry

  2. Matthijs Vreeswijk zegt:

    Hoi Perry,

    Kan ik niet “gewoon” zien als gratis reclame?

    Groeten Matthijs Vreeswijk
    ECO-job/Jobmasters

  3. Tessa Faber zegt:

    Ik doe niets op LinkedIN dat het daglicht niet kan verdragen en heb de optie dus nog open staan, vooral uit nieuwsgierigheid (en eigenwijsheid omdat iedereen het juist onmiddellijk uitzet…).
    De kans dat ik er precies wordt uitgelicht lijkt mij met zoveel leden ook nogal klein (hoewel, als iedereen het uitzet…. ) Ben eigenlijk wel benieuwd, ik heb dat soort advertenties eigenlijk ook nog nooit gezien.

Reacties zijn gesloten.